Site icon Magello

Jämställda bolag gör bättre produkter

Jämställdhet. Ett laddat ord som innehåller så mycket. Vi som arbetar i IT-branschen kämpar fortfarande med att göra arbetsplatser mer jämställda då branschen domineras av män och uppfattas som manlig till sin karaktär. Men vad innebär det att arbeta jämställt och varför ska man ens göra det när vi bor i ett av de mest jämställda länderna i världen? Och hur ska vi göra det utan att hamna i ”whataboutism”, ”inte alla män” eller ”hos oss får alla samma möjligheter”?

Jämställdhet är ett brett område och hur företag arbetar för att uppnå jämställdhet i praktiken ser olika ut. Alla har sina förutsättningar, men i grund och botten handlar det inte om att säga att ”vi jobbar med jämställdhet” utan att faktiskt applicera arbetet i praktiken och ödmjukt försöka bli lite bättre hela tiden.

Diskriminerande digitala lösningar

Det är lätt att tro att digitala lösningar per automatik blir jämställda och inte formas av oss som bygger dem. För några år sedan delades en video på människor med mörk hy som inte kunde använda en tvålautomat då sensorn bara registrerade vita händer. Hade företaget som byggde maskinen haft större etnisk variation hos sina medarbetare, hade de lagt märke till problemet innan de blev hånade på internet. Ett fatalt misstag som inte bara resulterade i en värdelös produkt, utan som krävde åtskilliga timmars arbete av bolagets PR-avdelning för att hantera situationen.

AI ”tänker” i gamla banor

Ett annat exempel på hur jämställdhetsarbetet riskerar haverera är när vi använder oss av AI och Machine Learning. Deras ”kunskaper” är upplärda på gammal information som riskerar att spegla förlegade synsätt och ett samhälle med ålderdomliga strukturer. Ett tragikomiskt exempel är chattboten på Twitter som förvandlade ”killgissa” till en rolig partylek. Nu tänkte jag inte ramla ner i det hålet, min poäng är att vi inte kan luta oss tillbaka och säga att vi är klara där vi är idag. Sista raden i årsredovisningen kommer att påverkas av hur jämställd din organisation är, för till syvende och sist blir det väldigt tydligt för din kund i upplevelsen av din produkt.

ChatGPT – Digitala tjänster blir inte automatiskt jämställda
Källa: Jon Åslund, Twitter
Exit mobile version