Karma Mobil - Vi byggde appen som får folk att prata

25 sep. 2021


Då var det dags för en artikel om en ny mobilapp som Magelloteamet byggt. Nämligen Mitt Karma. En mycket användarvänlig app utvecklad till Karma Mobil. En riktigt schysst mobiloperatör!

Karma Mobil - En operatör som tar kunderna på allvar

Karma Mobil är VD:n Kristoffer Engardts baby. Han har byggt upp en mobiloperatör som fokuserar på en mer mogen målgrupp med fokus på enkla och trygga mobilabonnemang och en fantastisk kundtjänst. Dessutom fyller företaget en viktig social funktion. Den är isoleringsbrytande, och gör den digitala vardagen lättare för kunderna.

På Karma Mobils blogg finns artiklar om hur kunderna med tilläggstjänster kan lyssna på ljudböcker, hålla kontakt med barn och vänner, samt tipsas om bra appar. Sånt älskar vi. Kristoffer funkar och tänker precis som oss. Inte undra på att vi klickade direkt, och lovade att bygga en app som genererar fler nöjda kunder och som ger konkurrenterna gråa hårstrån.

 

Efter prototypen såg vi fram emot att bygga en grym app som ger kunden total kontroll på sitt abonnemang

Där många konkurrenter bortprioriterar kundtjänsten gör Kristoffer tvärtom. Hos Karma Mobil får du hjälp av trevliga människor, (ibland Kristoffer själv faktiskt). Du slipper inloggningar, mailkonversationer, och evighetslånga handläggningstider till tonerna av själsdödande hissmusik. Detta har gett fina betyg på Reco. Appen Mitt Karma frigör tid åt Kristoffer att utveckla verksamheten ytterligare.

En välbyggd app kan alltså göra underverk. Ta miljöföretaget Biototal som exempel, till dem byggde vi en app som sparar dem sex veckors arbete per person och år. Nu pratar vi enorma besparingar, tack vare en grym Magelloapp. Och det bästa av allt: Vi kan bygga en åt dig också. Vi har vår plattform redo för snabb och kostnadseffektiv utveckling. Slå oss en signal så berättar vi mer.


Karma Mobil får ett stärkt varumärke, ökad tillgänglighet, fler kunder och ökad lönsamhet

Vad innebär detta då för Karma Mobil på kort och lång sikt? Jo:

  • Mitt Karma leder till ett förstärkt varumärke, ökad tillgänglighet och fler nöjda kunder
  • Den leder till ökad lönsamhet och ökade intäkter
  • Den sparar tid och samlar all info om kundens abonnemang på ett och samma ställe, alltid uppdaterad
  • Den bidrar till en ökad gemenskap, leder till ökad kontakt mellan människor och för även med sig viktiga mjuka sociala värden hos användarna
 

Tydliga mål, fin prototyp, tight kundrelation och rakbladsvassa utvecklare: #EpicWin

Att utveckla en app till en mobiloperatör som Karma Mobil är utan tvekan en teknisk utmaning. Det ställs rejäla krav på Magelloteamet att ta fram en app som ska kunna ”prata” med externa mjukvaror. Appen måste även på ett säkert sätt hantera stora mängder komplex information. På rätt sätt. Samt hålla reda på såväl surf, samtal, abonnemang och fakturor, låta kunden utföra ärenden, spärra SIM-kort, köpa extra surf och såklart ta del av alla erbjudanden. Själva IT-säkerhetsbiten ska vi heller inte glömma bort. Den löper som en röd tråd genom alla våra projekt och din information skyddas och lagras på ett säkert sätt.

 

Med bred erfarenhet, Webkingplattformen, kommunikation, digital infrastruktur och UX - Då blir det bra!

Att bygga upp rätt infrastruktur är komplicerat och tar tid. Men med vassa utvecklare samt mer än elva års gedigen erfarenhet av innovativ apputveckling, koll på krav samt täta kundkontakter blir den här typen av uppdrag inga större problem. Vi är om vi får säga det själva väldigt skickliga på att höja såväl kundens lönsamhet som användarnas upplevelser. På så sätt byggde vi en snabb app som är busenkel att använda.

 

Hallå Patrik,utvecklare: Vad bör man tänka på innan man ger sig på att bygga en app till en mobiloperatör?

”I det här exemplet har vi ställts inför ett flertal utmaningar när det gäller integrationer. I Mitt Karma finns flera olika system som ska kopplas ihop för att allting ska fungera. Allt ifrån integration med företaget som hantera själva telefonbiten, där vi måste hantera och ta höjd för funktioner som rör tjänster som mobilsvar, röstbrevlåda och liknande. Just detta har varit både kul och utmanande att utveckla.”

 

Tommy: Berätta lite om själva projektet

”Känslan har varit bra genom hela projektet. Vi hade redan från start bra förutsättningar och insåg att appen, förutom att bli lätt att använda även skulle få fin design. Sedan ser vi fram emot att i kommande versioner koppla ihop Mitt Karma med Techbuddy, och deras fina support. Just tilläggstjänsterna gör Karma Mobil unikt. Och vi vill så mycket som går skapa en fantastiskt bra helhetslösning till Karmas användare. Jag måste även nämna den tydlighet och positiva attityd som genomsyrat hela projektet. Vilket bidragit till att arbetet från start till mål gått helt enligt plan.”

 

Kristoffer, kan du sammanfatta själva uppdraget som Magello fick?

"Uppdraget var att ta över ett strandat projekt av vår app ”Mitt Karma” som vi tidigare kört via off-shore resurser. Med appen kan Karma Mobils kunder enkelt hantera sitt mobilabonnemang och ta del av olika erbjudanden och tjänster. På inrådan från Magello bytte vi tekniskt ramverk till React Native, och en hel del kod skrevs om vilket gjorde att vi fick en stabil och fungerande lösning som helt levde upp till förväntningarna."


Hur upplevde du samarbetet med Magello?

"Att arbeta med Magello har varit precis så bra som vi önskade och hoppades på. De visade stort intresse för vår verksamhet och satte sig snabbt in i den komplexa världen av regelverk och system som finns för att administrera mobila tjänster. Vi jobbade tillsammans på ett strukturerat sätt och hade en bra dialog under hela projektet. Respekten för varandras kompetensområden och viljan att förstå genomsyrade hela arbetet."
 

Vad blir då nästa steg för Karma Mobil?

Vi har nu lagt över ansvaret för vår webb på Magello. Som även där har visat att de levererar med kvalitet och effektivitet. På tur står nästa version av vår app där ytterligare funktioner ska läggas till. Vi känner oss väldigt trygga med att även denna leverans kommer att uppfylla våra förväntningar!

 

Att arbeta med Magello har varit precis så bra som vi önskade och hoppades på. De visade stort intresse för vår verksamhet och satte sig snabbt in i den komplexa världen av regelverk och system som finns för att administrera mobila tjänster.

Kristoffer Engardt - VD