Fem exempel på hur integration skapar nya affärsmöjligheter

Systemintegration. Det innebär väl helt enkelt att koppla samman olika system för att skapa smidigare processer? Jovisst. Men i dag är systemintegration eller bara ”integration” som vi brukar säga, långt mycket mer än så. Med dagens integrationslösningar kan företag snabbt koppla upp sig mot stora ekosystem, skapa helt nya affärsmöjligheter och på kort tid nå nya marknader.

Systemintegration har varit i ropet sedan Dackefejden och på Magello har vi över 20 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med effektiva och kundanpassade integrationslösningar. Men det är stor skillnad på vad integration innebär idag jämfört med för några år sedan. Gamla tiders integration gick ut på att koppla samman interna dataflöden för att skapa effektiva processer. Idag ligger fokus i stället på att koppla samman företags erbjudanden med externa.

# 1 Snabb tillgång till nya marknader

Att lägga tid och pengar på att bygga egna system för att förverkliga ditt företags idéer hör till det förgångna. Idag finns många färdigutvecklade tjänster och ekosystem som du kan koppla upp dig mot. En butik kan till exempel snabbt komma igång med e-handel genom att integrera med en tjänst för webbshopar. Och en restaurang som integrerar med ett ekosystem som Foodora kan enkelt nå ut till nya marknader.

# 2 Helt nya affärsidéer

När företag kan ansluta till externa ekosystem banas väg för helt nya affärsidéer. Matleveranser till dörren, betalningar med ett klick och andra smarta tjänster skulle inte vara möjliga utan integrationslösningar. Utifrån ett och samma ekosystem kan många olika lösningar och affärsidéer skapas.

# 3 Mer tid att fokusera på affären

Företag som inte behöver lägga tid på att utveckla och hantera egna kringsystem sparar oändligt mycket tid och resurser. I dag finns nästan alltid etablerade tjänster att integrera med och du slipper bygga tjänsterna själv. Tiden du sparar kan du istället lägga på att utveckla den egna verksamheten.

#4 Nya partnerskap

Företag kan också ”vända” på integrationen och bygga egna integrationsaffärer. Genom att låta partners och kunder integrera med ditt företag kan de ta del av er kompetens, data eller logistik. Ditt företag kan växa och ni kommer åt branscher som ni kanske inte har möjlighet att arbeta mot själva. En välbyggd integration är sedan enkel för dina partners att använda utan att de behöver vara teknikproffs.

#5 Bäst och snabbast data vinner

I en komplex och snabbt föränderlig värld ökar behovet av data i realtid. Med integrationslösningar kan företag få tillgång till exakta data i samma sekund som de kommer in i systemet. Kunder som inte kan lita på att informationen stämmer, eller som får en för långsam informationsuppdatering, kommer snabbt att hitta andra leverantörer. Vare sig det gäller lagerstatus inom e-handeln eller uppdatering av finansiella data, krävs att du har integrationer som kan uppfylla de ständigt ökande kraven på korrekt och uppdaterad data. Idag är det ett måste för att du ska fortsätta kunna bygga din affär och inte bli omsprungen av konkurrenter.

Dela:

Relaterade inlägg ↓